Vânzările mărcii autohtone Dacia s-au înjumătăţit anul trecut în Republica Moldova, pe fondul crizei politice şi economice de dincolo de Prut, potrivit datelor dealerilor auto de la Chişinău. În plus, Dacia concurează mai nou în Moldova nu doar cu brandurile europene, ci şi cu cele ruseşti. În luna decembrie a anului trecut, la Chişinău a fost lansată oficial şi marca Datsun, brandul low-cost al Nissan ce cuprinde două modele realizate pe platforma tehnică a modelelor Lada.
Astfel, pe lângă Lada, la Chişinău Dacia concurează şi cu maşinile Datsun produse în Rusia, aceasta fiind singura piaţă din lume unde sunt prezente cele două branduri low-cost ale Alianţei Renault-Nissan-Lada, Dacia şi Datsun.
Spre exemplu, Datsun on-Do, sedan de 4,3 m lungime care concurează cu Logan, are un preţ de 8.650 de euro cu echiparea de top, care include motorul de 1,6 litri benzină 87 CP, computer de bord, scaune faţă încălzite, oglinzi electrice şi încălzite, sistem multimedia cu Bluetooth, port USB, sistem de navigaţie cu display color de 7 inchi, parbriz încălzit şi sistem de control al stabilităţii. Spre comparaţie, la acest preţ Dacia Logan vine cu o maşină de 75 CP şi o echipare care include dintre echipamentele superioare numai aer condiţionat şi geamuri electrice.
În total, în 2015 Dacia a livrat peste Prut 639 de maşini, în scădere cu 50% faţă de perioada similară a anului trecut, cota de piaţă scăzând la 18%.
Spre comparaţie, în total, în Republica Moldova s-au vândut anul trecut 3.537 de maşini noi, în scădere cu 28% faţă de 2014. Chiar şi în aceste condiţii, au fost şi mărci auto care au crescut, precum Land Rover, care a urcat cu 24%, la 125 de maşini depăşind chiar şi vânzările Ford, care au scăzut cu 3%, sau Volvo, care a urcat cu 23%, la 76 de maşini, dintre care 20 sunt noul SUV XC90, al cărui preţ depăşeşte 80.000 de euro.
Datsun on-DO este bazat, din punct de vedere tehnic, pe modelul Lada Granta, deci nu putem vorbi de o tehnologie modernă. Berlina Datsun on-DO intră în categoria sedanurilor de clasă mică, având dimensiuni mai mici decât ale Logan-ului. Interesant, însă, portbagajul lui on-DO se cifrează la 530 de litri, cu 20 de litri mai mult decât la Logan.
Motorizarea oferită pentru început este aceeaşi de pe Lada Granta: un propulsor învechit moral de 1,6 litri şi 87 CP, cuplat la o cutie de viteze cu 5 trepte.
Noul Datsun on-DO este fabricat la uzina Avtovaz din Togliatti, alături de sora Lada Granta (care, din raţiuni de eliminare a canibalizării, urmează să fie construită doar în versiune hatchback, cu 5 uşi). În funcţie de succesul pe care îl va avea, Datsun on-DO ar putea fi exportat şi pe unele pieţe din Asia, în India, ba poate chiar şi în Europa Centrală.